maanantai 19. toukokuuta 2014

Lintuja Liminganlahdella

Kyllähän eräoppaiden perustaitoihin kuuluu tietenkin myös lintubongaus! Olimme siis vajaan viikon Liminganlahdella seuraamassa lintujen paluumuuttoa.

Tultiin Muoniosta Oulun seudulle siis tiistaina. Kuuntelimme automatkan lintujen laulua ja lauloimme (tai minä lauloin ja yritin kannustaa vierustovereita) lintukaraokea. Keskiviikkona oli luvassa paljon kävelyä, joten minä jäin keppeineni vanhempineni luokse opiskelemaan lintuja tietokoneelta, kun muut lähtivät pystyttämään leiriä ja niin ikään kävelemään Temmeksen lintutornille sekä tutustumaan Limingan luontokeskukseen keskiviikkona. Keskiviikkoiltana kävin myös tutustumassa erilaiseen linturetkeen. Kaivoin kesäheilanbongaus-kiikarit esiin ja lähdin Varpushaukantielle läksijäisiin, kun serkkuni on muuttamassa kesäksi Kotkaan. Muutto-Kotka -teema siis.

Aino tuli keskiviikkoiltapäivänä myös mun luo ja otettiin muut kiinni torstaina aamulla Ainolanpuistosta. Kierreltiin siellä hetken lintuja bongaamassa, kunnes siirryttiin Hietasaareen evästämään ja tuijottelemaan vähän liian tyhjää horisonttia lintutornilta. Iltapäivällä vielä yliopiston eläinmuseoon koomaamaan ja katselemaan täytettyjä otuksia sekä Eskoa, joka hyppii niinkuin dinosaurus-lintu. Sitten mäkin pääsin lopulta tutustumaan meidän Lumijoen leiriin, ja illaksi ajettiin vielä Tupoksen ABC:lle katsomaan jääkiekkoa (=pelaamaan netticarcassonnea). Ja telttaan nukkumaan, jee! Päätettiin sitten Ainon ja Villen kans nukkua ehkä noin 1,5 hengen teltassa kolme yötä kolmestaan, ei ainakaan tarvinu palella!

Perjantaina mentiin Hailuotoon. Käytiin Hylkykarin lintutornilla ennen lauttaan ajoa. Yöllä ja aamulla sateli vähän vettä ja oltiin hyvissä sadevarusteissa, mutta onneksi iltapäivällä alkoi taas paistaa aurinko. Kirkkosalmen lintutornille oli kiva pyörätuolirata ensimmäiselle tasolle, joten myös tällainen puolivammanen pääsi ylös vaivatta. Kiinnostuin tiirailemaan etenkin joutsenpariskuntaa. Käytiin myös Marjaniemessä ihastelemassa rantaa, ja vaikka otin päikkärit heinikossa, niin en löytänyt itsestäni ihme kyllä punkkeja. Illalla käytiin vielä läheisellä lintutornilla Ainon ja Anskun kanssa ihmettelemässä ja testaamassa kameroita ja putkia.

Lauantaina käytiin aamulla Papinkarin lintutornilla ja myös evästettiin siellä. Oli taas mukavan lämmin ja kesäinen päivä. Osa halusi saada hien pintaan lentopalloa pelaamalla, joten käytiin Rantakylän virkistyskeskuksella osa pelaamassa, ja osa kuten minä istuskelemassa ja kuuntelemassa lintujen laulua mp3-soittimesta. Tämän jälkeen mentiin Zimmariin uiskentelemaan, saunomaan ja peseytymään. Tässähän pääsee jatkuvasti suihkuun, melkein jo ikävä sitä neljättä leiripäivää ilman pesua...

Sunnuntaiaamuna oli sitten Eskon lintutentti, jossa en osannut ääniä yhtään niin hyvin kuin olisin halunnut. Kuvat meni kuitenkin hyvin joten läpi meni. Sitten vain lisää lintuja ja myös nisäkkäitä, kaloja ja matelijoita ylihuomiseen lajitunnistuskokeeseen...

Ja jottei viikonpäivät olis muutenkin jo sekaisin, niin saatiin tämä maanantai vapaaksi koska oltiin lauantai ja sunnuntai koulussa. Ja mikä se vapaapäivän tarkoitus on? Tässä vaiheessa kevättä ja aikataulua olen lievästi sanottuna hieman stressaantunut. Viikon sisällä on lajitunnistuskoe (82 lintua, 25 kalaa, 6 matelijaa ja 35 nisäkästä), luontosuunnistuspäivä eskareille; erityisryhmä-, kesäerätaito- ja toinen luontoliikuntalajinäyttö, sekä ensi maanantaina päiväsuunnistustesti. Näin niin kun muun koulun (Pajalan retki, kansallispuistopäivä) ohella.

Sen lisäksi olen tänään (nyt kun taas pitkästä aikaa olen Muoniossa...) pessyt pyykkiä, lähetellyt sähköpostia opettajille, partioon ja ensi syksyn kouluun, käynyt hakemassa postit (saanut laskuja Lapin Keskussairaalalta ja työkaverin työtodistuksen omani sijasta), käynyt kirjastossa (!! paitsi ihan kuin tässä olisi aikaa lukea jotain oikeasti kivaa) ja sitten koululla kansliassa selvittelemässä vakuutusasioita onnettomuudesta (eli täytellyt papereita ja tehnyt selvityksiä) sekä käynyt juttelemassa opettajan kanssa ja viimeistellyt näyttöpapereita ja -suunnitelmia sekä käynyt metsikössä kävelemässä (huom, voin jo kävellä jotenkin, pian siis juoksen!) fyysisesti rastipaikoilla näyttöä varten. Illalla pitäisi vielä käydä koululla laminoimassa eläin- ja lintukuvia näyttöön.

Täälläkin on melkein kesä, eli +20 astetta ja vain pieniä lumikasoja. Nyt kun nurmikkoa näkyy takapihalla, niin voisin siirtää nojatuolini sinne ja näin vaihtaa opiskeluympäristöä mielekkäämmäksi eli luonnonläheisemmäksi.

Jos selviän hengissä tästä viikosta niin lähen ens viikon päiväsuunnistustestin jälkeen Itä-Suomeen juokseen lumettomaan metsään.