perjantai 13. kesäkuuta 2014

Koskenlaskua - vesipelkoa ja itsensä ylittämistä?

Vuhuu, sainpas yönylinäytönkin tehtyä! Sain asiakkaiksi pari pahaa-aavistamatonta muoniolaista poikaa, joiden kanssa menin metsän keskelle viettämään kämppäelämää. Opettaja kirjoitti selitysten pohjalta asiantuntijalausunnon ja sen pitäisi olla nyt selvä. Erikoista tämä opiskelu välillä.

Nyt on viimeiset viikot käsillä ja samalla viimeiset - ja mulle ehkä haastavimmat - aiheet jäljellä. Koskenlaskua, melontaa ja kalastusta. Mä pelkään vähän vettä. Välillä vähän enemmänkin. Vesi on arveluttavaa.

Oli ihan mielenkiintoista huomata, miten koulukaverit suhtautuivat siihen, että pelkään. En ole varma kiinnittivätkö kaikki edes huomiota siihen. Osa tuli kyselemään muuten vain välillä että onko kaikki hyvin, ja kun mainitsin että muuten kyllä mutta olen kauhuissani koska pelkään vettä, niin jotkut olivat todella yllättyneitä. Ei mua pelota liftata vieraissa maissa, hypätä laskuvarjolla lentokoneesta, puhua tuntemattomille tai muuttaa yksin ulkomaille yhtään niin paljon kuin mennä kumiveneessä joella! Aallot on pahimpia ja se pelko, että joutuu yhtäkkiä veteen vaikka siksi että toisen veteentyöntäminen on jonkun mielestä hyvä läppä.

Koko viikko Norjan jälkeen on ollut mulla aika hiljaista ja olen ollut paljon yksin. Osittain se on varmasti johtunut yksinkertaisesti siitä, että kaikki ovat olleet todella väsyneitä koulun (koskenlaskun) jälkeen, osittain varmasti ollut vain omaa flegmaattisuutta. Olen urheillut ja yrittänyt syödä tarpeeksi. Vuoroin taistelen ja tuskailen ratsastusonnettomuuden jäljiltä yhä kipeän pohkeen kanssa ja vuoroin nautin vaan ehkä vähän liikaa urheilusta. Oon myös taas havainnut kipua vuoroin molemmissa polvissa, ja yrittänyt epätoivoisesti miettiä mistä se johtuu, venytellä ja liikuttaa jalkoja eri tavalla. Olen laihtunutkin muutaman kiloa touko-kesäkuun aikana. Tämä ei ole huono asia.

Mulla oli tänään arviointikeskustelu näytöistä, ja kun saan yhden laajemman kustannuslaskelman valmiiksi niin mulla on kaikki tarvittava kasassa. Mä ihan totta valmistun! Saatiin lopulta ihan kunnon lista asioista, jotka on pakollisia suorittaa. Minusta sen olisi saanut antaa jo syksyllä.

Erӓ- ja luonto-oppaan ammattitutkinto
Tutkinnon suorittaminen edellyttää yhden pakollisen ja vähintään neljän valinnaisen
tutkinnon osan suorittamista.

Kaikille pakollinen tutkinnon osa on
3.1 Erä- ja luonto-opastaminen.
- Kesӓ
- Talvi
Valinnaiset tutkinnon osat, joista on valittava vähintään 4 osaa, ovat
3.2 Luonnossa liikkumisen opastaminen
3.3 Eläinohjelmapalveluiden järjestäminen
3.4 Motorisoitujen luonto-ohjelmapalveluiden järjestäminen
3.5 Erä- ja luonto-opasyrittäjänä toimiminen
3.6 Luonnontuntemukseen perustuva opastaminen
3.7 Erä- ja maastoruokapalveluiden järjestäminen
3.8 Kulttuuriin ja eräperinteeseen perustuva luonto-opastaminen
3.9 Erityisosaamiseen perustuva luonto-opastaminen
3.10 Teemallisten luonto-opaspalveluiden järjestäminen
3.11 Erityisryhmien opastaminen luonnossa
3.12 Metsästysoppaana toimiminen
3.13 Kansainvälisten asiakkaiden opastaminen luonnossa
3.14 Tutkinnon osa muusta perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinnosta.
Yӧsuunnistus
Pӓivӓsuunnistus
Lajintunnistus 1
Lajintunnistus 2
EA 2
Talviyöpyminen maastossa Antinpalo / Kilpisjärvi
Yöpyminen asiakkaiden kanssa maastossa
Tarkempi kustannuslaskelma yhdestä tutkinnonosasta
Mahdolliset asiantuntijalausunnot


Viikonlopuksi lähden taas Kuopioon, tällä kertaa juoksemaan Venlojen viestiin. Maanantaina pitäisi olla taas koulussa. Sitten lähtee viimeiset kaksi viikkoa käyntiin, välissä vain juhannus. Aika alkaa todella juosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti